Hoe kan je meer winst maken?
Je hebt een bedrijf en je wil meer winst maken? Alles bij een onderneming draait om groeien. Je bent ondernemer geworden omdat je het leuk vindt, maar natuurlijk ook om geld te verdienen en nieuwe dingen te ontdekken. Zowel op gebied van marketing en je productontwikkeling. We nemen je mee in alle mogelijke manieren en tips om meer winst te maken en zo een succesvollere ondernemer te zijn.
Inhoud:
Wat kan een ondernemer doen om meer winst te behalen?
Dat is waarschijnlijk de nummer één vraag die in het bedrijfsleven wordt gesteld. Iedereen wil meer geld verdienen, maar hoe kunnen ze dit doen? Er zijn verschillende methoden die tot een hogere winst zullen leiden.
Hoe maak je een bedrijf winstgevend?
Als je bedrijf nog nieuw is en je geen winst maakt, dan is het tijd om eens goed te kijken wat er veranderd moet worden. Ligt het probleem bij hoeveel je vraagt of bij hoeveel je verkoopt? Een van de beste dingen die je voor je bedrijf kunt doen, is ervoor zorgen dat al je prijzen concurrerend zijn.
Om een onderneming winstgevend te maken en je omzet te verhogen hebben we een lijst met tips voor je uitgewerkt. Zowel voor ondernemers die een product verkopen, maar ook als je een dienst verkoopt.
Extra inkomsten verwerven
Dit lijkt voor de hand te liggen, maar vaak wordt dit over het hoofd gezien door eigenaren van bedrijven met fysieke locaties. Een eenvoudige manier om meer winst te maken is te zoeken naar manieren om extra inkomsten uit je bedrijfsgebouw of locatie te halen. Dit kan via een bestaande functie van de onderneming, zoals het telefonische bestelsysteem van een winkellocatie, of via een geheel nieuwe functie.
Zet je bedrijf als merk in de markt
Klanten houden van merken. Branding kan op verschillende manieren worden gedaan. Je kunt je richten op een specifiek onderdeel van je bedrijf, zoals de kwaliteit van de producten die je verkoopt. Maar je kunt de persoonlijkheid van je merk op de markt brengen via je PR en media inspanningen. Dit zal de loyaliteit van klanten verhogen en hen meer geneigd maken om geld bij je uit te geven.
Verhoog het aantal klanten met Social Media
Zodra je extra inkomsten hebt verkregen, kunt je je vervolgens richten op het genereren van meer business via de bestaande inkomstenstroom. Alleen al door een “open” bord op te hangen, trek je potentiële klanten naar je winkel of locatie. Dit is natuurlijk niet genoeg om meer mensen naar je winkel te krijgen.
Zet daarom in op Social Media zoals Facebook en Instagram om klanten te bereiken. Zo krijg je meer bereik en zal je meer omzet kunnen maken voor je product of dienst.

Verlaag de kosten
Door de kosten te verlagen kan je meer winst maken. Besteed je geld op een juiste en betere manier en investeer alleen in dingen die echt nodig en belangrijk zijn voor jezelf en je bedrijf. Denk bij kosten verlagen aan zoals:
- Magazijn- en opslagkosten, zoals het geld dat aan huur wordt besteed. Dit is vooral voor een fysieke winkel.
- Overheadkosten, zoals kantoorhuur, rekeningen voor nutsvoorzieningen, telefoonkosten en soortgelijke zaken.
- Blijf scherp op loonkosten voor de werknemers en inhuur. Ongemerkt kan het heel snel oplopen.
- Wees scherp op onverwachte kosten, zoals een zakelijke reis met ondernemers of marketing kosten.
Prijsverhoging om de omzet te verhogen
Prijsverhoging is een van de belangrijkste manieren om de financiële prestaties van je onderneming te verbeteren. Dit stelt je niet alleen in staat om meer winst te behalen door de prijs te verhogen, maar het levert je ook een concurrentievoordeel op. Denk aan het doen van marktonderzoek wanneer je de prijs wil verhogen. Zoek uit hoeveel een klant bereid is te betalen voor je product of dienst. Zorg dat je prijs zich op een strategische plek in de markt bevind. Je wilt niet meer vragen dan de markt aankan en je wilt ook niet de verkeerde klanten aantrekken.
Breng alle bedrijfskosten in kaart
Door alle kosten in kaart te brengen heb je beter inzicht waar het geld van je bedrijf naartoe gaat. Dit maakt het vervolgens gemakkelijker om goed te schrappen. Een abonnement op een service die je niet vaak gebruikt is zonde van het geld en dit houdt je tegen om meer winst te maken.
Biedt niet veel verschillende producten of diensten aan
Door niet veel verschillende producten of diensten aan te bieden hou je het overzichtelijk voor jezelf, maar ook voor je klant. Zo zal jij zelf beter werk kunnen leveren en je tijd besteden door alleen te werken aan de goede diensten en producten die winstgevend zijn. De minder winstgevende producten of diensten kan je laten vervallen.
Neem een coach
Door een coach te nemen kan je je bedrijf winstgevender maken. Coaching is zeer nuttig omdat het je vanuit een ander perspectief laat kijken. Door het bedrijf vanuit dit nieuwe perspectief te kunnen bekijken wordt het makkelijker om te ontwikkelen. Met de tips van een coach kan jij je tijd in je bedrijf beter besteden en zo meer winst maken per jaar.
Neem een virtuele assistent
Een virtuele assistent kan je helpen een heleboel problemen in je bedrijf op te lossen. Met de hulp van een virtuele assistent kun je bijvoorbeeld tijd besparen door taken te delegeren die je zelf niet hoeft te doen. Een andere manier waarop ze van pas kunnen komen is bij de communicatie met potentiële en huidige klanten. Op deze manier krijgt je ook meer tijd om je te richten op het binnenhalen van nieuwe klanten en te sparren met andere ondernemers.
Schaal je product of dienst op
Door je product of dienst op te schalen kunt je meer klanten bereiken. Op deze manier ben je in staat om meer winst te maken omdat je je product of dienst nog verder hebt ontwikkeld. Je kunt ook online gaan verkopen als dat voor je product of dienst van toepassing is. Door je onderneming op te schalen creëer je voor jezelf een instrument om meer omzet te creëren en zo meer te verdienen.
Verhoog je marges
Zorg voor het verhogen van de marges op je producten of diensten. Je kunt dit doen door producten of diensten die voor jou niet winstgevend genoeg zijn te laten vallen. En je vervangt ze door beter verkopende producten. Een andere manier om je marges te verhogen is door de kosten van je onderneming te verlagen, bijvoorbeeld door te snijden in marketing en reclame uitgaven. Je kan bijvoorbeeld ook goedkoper proberen in te kopen.
Verlaag de kosten voor klantenwerving
Met een verlaging van de kosten per klant kun je meer winst maken. Als je goedkoper klanten weet binnen te halen, dan maak je meer winst. Je kunt bijvoorbeeld je reclame uitgaven verlagen met je marketingcampagnes of het communicatiekanaal veranderen. Je kunt ook bepaalde platforms of kanalen vergeten om je uitsluitend te richten op de platforms of kanalen die voor jou het beste werken.
Meer winst maken door je productiviteit te verhogen
Doe je nog steeds elke taak zelf? Kijk eens naar je bedrijf en hoe het loopt. Zijn er taken die door iemand anders kunnen worden gedaan? Kun je een deel van het werk wat je doet delegeren? Huur een virtuele assistent of een stagiair voor een paar uur per dag. Hoe meer dingen je uitbesteedt, hoe meer tijd je hebt om te ondernemen en op deze manier je productiviteit te verhogen.
Zorg voor een goede boekhouder
Zoek een boekhouder welke je kan vertrouwen met je financiële administratie. Je hebt iemand nodig die bij het opstellen van uw belastingaangifte geen informatie in de boeken zal missen. Als je ooit wordt gecontroleerd, kan een accountant ervoor zorgen dat alles volgens het boekje wordt gedaan en dat u zich geen zorgen hoeft te maken over extra kosten of boetes.
Herzie je prijzen jaarlijks
Overweeg jaarlijks om je prijzen te verhogen zodat je meer omzet maakt. Dit is een manier om met de inflatie mee te gaan. Voor klanten is het normaal dat wanneer er inflatie is de prijzen stijgen. Ga ook na of je producten of diensten concurrerend zijn en of ze beantwoorden aan de markttrends. Zo kan je meer vragen en mogelijk je omzet verhogen.
Doe alleen wat je leuk vindt en waar je goed in bent
Door alleen te doen wat je leuk vindt ben je meer gemotiveerd om het goed te doen. Vraag jezelf af of dit nog steeds een deel is van wat je leuk vindt of dat het een karwei voor je is geworden. Zo ja, delegeer het werk dan aan andere mensen, zodat zij het kunnen doen in plaats van jou.
Stel winsttargets voor je onderneming
Door een winsttarget als doel te stellen voor je bedrijf kan je er naar toe werken. Geef jezelf een deadline om dit doel te bereiken en tegen het einde van het jaar zult je meer omzet en winst hebben gemaakt
Maak een prijsbeleid
Een prijsbeleid helpt je beslissen voor hoeveel je je producten of diensten verkoopt. Het bevat ook andere informatie zoals kortingen voor bulkaankopen, betalingsplannen en leveringskosten. Het is belangrijk al deze zaken op een rijtje te zetten, zodat je je producten of diensten eerlijk en consistent prijst.
Meer omzet en winst door je inkoopprijs te verlagen
Wanneer je goederen moet kopen, zorg er dan voor dat je ze tegen de laagst mogelijke prijs krijgt. Bekijk verschillende leveranciers en vergelijk hun prijzen voordat je een aankoop doet.
Volg een training of cursus
Het is belangrijk om jezelf te ontwikkelen als ondernemer. Wanneer je een opleiding te volgt of een cursus zal je beter worden in je vak. Ook ontmoet je andere ondernemers en mensen die jou weer kunnen helpen om je bedrijf te laten groeien.

Verkoop meer aan dezelfde klant
Meer verkopen aan elke klant is een geweldige manier om je winst te verhogen. Een autoreparatiebedrijf kan bijvoorbeeld extra’s toevoegen aan de basisbeurt, zoals het verversen van de olie en het controleren van de remmen. Als je producten verkoopt, geef klanten dan meer opties zoals bundeling of het toevoegen van accessoires.
Investeer in marketing
Door in marketing te investeren zal je je winst verhogen. je kunt een marketingbureau inhuren of betalen voor advertenties op het internet. Maak een website en plaats er regelmatig berichten op. Sociale media is ook een optie; gebruik Facebook, LinkedIn, Twitter en andere sites om mensen over je bedrijf te laten weten.
Wat voor bedrijf is winstgevend?
Er zijn verschillende soorten ondernemingen die potentieel winstgevend kunnen zijn. De sleutel is te bepalen wat je graag doet en welke markt behoefte heeft aan je goederen of diensten.
Als je bijvoorbeeld graag met computers werkt, is het starten van een computerbedrijf misschien precies wat je zoekt. Je zou opgeknapte computers kunnen verkopen of onderhoudsdiensten kunnen aanbieden. Het blijft werk en als je ergens goed in bent en het leuk vindt dan is ondernemen en omzet verhogen helemaal iets voor jou.